FAJNY FILM
19 / 05 / 2023
Nie jestem profesjonalnym krytykiem filmowym i nie mam
takich aspiracji, ale faktem jest, że z racji wykonywanej przeze mnie pracy mam
z kinem sporo wspólnego, a filmy wypełniają znaczną część także mojego
prywatnego życia.
Tytuł, którym chciałabym zapoczątkować ten cykl nie jest co
prawda kinową nowością, ale właśnie wyszedł w polskiej wersji na DVD, więc
uznałam to za idealną okazję, by o nim przypomnieć. To on bowiem wywarł na mnie
w ostatnim czasie największe wrażenie. Mowa o najnowszej produkcji Todda Fielda,
czyli Tár z 2022 roku.
source & copyright: Focus Features
Tár to historia utalentowanej dyrygentki i kompozytorki, Lydii Tár,
którą poznajemy w szczytowym momencie jej zawodowej kariery. Dyryguje
największymi orkiestrami na świecie, przygotowuje się wraz z Filharmonikami
Berlińskimi do długo wyczekiwanej premiery V Symfonii Mahlera pod jej batutą, a
równocześnie wydaje książkę i współprowadzi program mentorski dla młodych
dyrygentek. Wraz z żoną wychowuje córkę, podróżuje po świecie, udziela wywiadów,
komponuje. Jest kobietą spełnioną. Jej życie zaczyna się jednak komplikować,
kiedy Lydia zostaje oskarżona o niewłaściwe zachowanie. Majaczący na horyzoncie
obyczajowy skandal z nią w roli głównej wstrząsa w posadach całym jej światem.
Mimo bezdyskusyjnej erudycji Lydii, roztaczanego wokół niej nimbu
ponadprzeciętnie utalentowanej artystki, podziwu dla jej wiedzy i umiejętności,
ciężko ją polubić. Im bliżej ją poznajemy, tym bardziej dostrzegamy bowiem, jak
bezwzględnie potrafi wykorzystywać swoją pozycję społeczną, by osiągnąć zamierzone
cele, z jaką łatwością poświęca marzenia i ambicje ludzi z jej otoczenia, by
dostać to, czego pragnie, jak nieistotne są dla niej opinie i emocje nierównych
jej statusowi osób. Paradoksalnie jednak, im silniejszą antypatię zaczynamy
odczuwać do głównej bohaterki, tym bardziej zaczynamy wciągać się w samą
historię i tym bardziej się nam ona podoba.
Lydia oczami Todda Fielda to postać z krwi i kości,
obdarzona taką samą ilością zalet, co słabości i wad, a jej imponujący status
społeczny zdaje się nie mieć tutaj większego znaczenia. Jest w tej swoistej
odysei upadku bardzo ludzka, bo omylna, pełna wątpliwości i sprzeczności. Todd
Field nie moralizuje i nie ocenia wprost jej postępowania. Nie daje nam też
gotowej recepty na osąd i odniesienie do jej poczynań, poniesionych sukcesów i porażek.
Reżyser w nieśpieszny i bardzo skrupulatny sposób dokonuje swoistej wiwisekcji bohaterki, pokazując jej życie z kilku, często przeciwstawnych, perspektyw. Prowadzi nas
krok po kroku przez meandry jej pełnej sprzeczności osobowości, pilnie
skrywane tajemnice z przeszłości oraz prywatne zawirowania, które, niczym
trup z szafy, wracają nieoczekiwanie w najmniej odpowiednim momencie. Wreszcie,
reżyser stawia otwarte pytania, na które nie tylko nie udziela odpowiedzi, ale też
nie oczekuje ich od nas.
source & copyright: Focus Features
Konstrukcja scenariusza to kawał dobrej, koronkowej roboty. Todd
Field zarysowuje najdrobniejsze szczegóły z życia fikcyjnej bohaterki,
robiąc to z taką skrupulatnością i dbałością o detale, że film zdaje się być
połączeniem pierwszorzędnej ekranizacji biografii, opartego na faktach, rasowego
thrillera z elementami psychodelicznej grozy oraz najlepszych tradycji kina psychologicznego.
Wszystko to w wyjątkowo wysmakowanej oprawie wizualnej, czyli oszczędnych w
formie, jakże klimatycznych i eleganckich zdjęć Floriana Hoffmeistera
oraz aktorskiej, na czele z rolą Lydii, brawurowo zagraną przez Cate
Blanchett.
Tár nie jest oczywiście filmem pozbawionym
wad, ale jako że nie jest to profesjonalna recenzja filmowa, zwalniam się z
obowiązku ich punktowania i po prostu polecam Waszej uwadze tę wielowymiarową opowieść,
która w historii jednej kobiety porusza szereg wyjątkowo aktualnych problemów
społecznych, inteligentnie je komentując, ale nie stawiając jednoznacznych tez
i interpretacji. Czy obejrzycie i czy odbierzecie ten film tak samo, jak ja, to
już Wasza sprawa. Zdecydowanie jednak warto poświęcić mu chwilę swojego czasu i
samemu wyrobić sobie o nim zdanie, gdyż jest to rasowe kino z najwyższej półki,
które wypada znać.
source & copyright: Focus Features
* * *
___________________________________
Artykuł nie powstał przy czyjejkolwiek współpracy
Zdjęcia pochodzą ze strony Focus Features poświęconej filmowi. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Komentarze
Prześlij komentarz